Ledový hrot / Kaltes land

Reto Finger

česká premiéra 13. dubna 2007

katedra činoherního divadla

„Světlo je to.“ „Za dva týdny už to budou dva roky.“ „Chci ji slyšet zpívat.“ „Nejhezčí hrob široko daleko.“ „Máme se starat o živé.“ „Musím odsud pryč.“ „To by se pánu bohu nelíbilo.“ „Ona je jako divoký zvíře. Ta se nenechá chytit.“

První uvedení úspěšného švýcarského dramatika na česká jeviště. Mrazivá hra o přikrývání hrobů a hledání lidského tepla. Reto Finger (1972) získal v roce 2005 za Ledový hrot (Kaltes Land) Kleistovu cenu pro mladé dramatiky.

Člověk se může zaplést s ďáblem. Ale musí být lstivější, než on.
To vědí i obyvatelé podhorské vesnice Kreuzgraben, uzavřeného mikrosvěta, ve kterém je jediným místem kontaktu s životem venku přilehlé nádraží. Ale už i do této vesnice pronikly základní rysy současné evropské společnosti, kdy absence schopnosti porozumět druhému dohání osamělé bytosti k překračování generacemi předků prověřeného řádu a morálních hodnot. V době, kdy mýtické pravdy přestávají fungovat, se budoucnost jeví už jen jako zlý sen a jedinou cestou k probuzení se zdá být cesta násilí...

Reto Finger (1972),
narozený ve švýcarském Emmentalu, patří v současné době k nejsledovanějším a nejnadějnějším mladým evropským dramatikům. Už první hrou „Schwimmen wie Hunde“ uspěl na divadelní dílně vídeňského Burgtheatru a získal pozvání na festival mladých evropských dramatiků v Santiagu de Chile. Za hru Kaltes Land (2005), která je nyní uváděna na šesti scénách po celém Německu i v Rakousku, obdržel prestižní německou Kleistovu cenu pro mladé dramatiky. Inscenace Kaltes Landu v divadle DISK bude první cizojazyčnou premiérou této hry a uvedením autora na česká jeviště. Narozdíl od většiny současných divadelních her stojí v centru Fingerových textů skutečný dramatický konflikt, postavy s tragickou velikostí a silným příběhem.
„Mé texty jsou o vysvobození a spáse,“ říká Reto Finger. „Naše generace už se nemůže stavět na odpor proti institucím, naše téma je hledání identity, pozice a směru. Všeobecná honba za individualizací ve společnosti vytváří osamělost. Když je vše dovoleno a místa pro život se zdají jedno jako druhé, jde jen velmi těžko nasměrovat někam vlastní touhu po zakořenění. Touhle vnitřní rozervaností trpí mé postavy, ale cítím to i sám na sobě, tu potřebu prapůvodních a základních elementů života.“

Krása při nízkých teplotách je opravdová krása.
Josif Brodskij

Telení ledovců je přirozený proces, při kterém dochází k deformaci souvislé vrstvy ledu a k odlamování obrovských bloků z ledovců vlivem nadnášecí schopnosti vody. Díky gravitaci se kry pohybují po přirozené spádnici ze svahu dolů, až se dostane k vodní ploše (k moři případně k jezeru). Telení je doprovázeno obrovským hřmotem a otřesy zaznamenatelnými nejbližšími seismografy.

zdroj: wikipedia.org

Včerejšího dne kolem 17.00 hod. v obci Dřevohostice v areálu zemědělského družstva došlo k pracovnímu úrazu 59letého muže, zaměstnance družstva. Toho v budově nového kravína přitlačila kráva při telení na kovové hrazení porodního boxu. Tímto mu způsobila mnohočetné zlomeniny žeber s dobou léčení 2 měsíce s možností trvalých následků.

zdroj: Policie ČR, Přerov



překlad
Jana Slouková
režie
Jan Frič
dramaturgie
Jana Slouková
scéna
Nikola Tempír
kostýmy
Iva Němcová
hudba
Miloš Orson Štědroň
produkce
Linda Šilarová a Adam Mysliveček

Osoby a obsazení

Hana
Pavla Beretová
Matka
Jana Pidrmanová
Otec
Vojtěch Dyk
Farář
Tomáš Dianiška
Tobias
Radovan Klučka
Jasmin
Lenka Zahradnická / Vladimíra Striežencová

tisková zpráva - Ledový hrot / Kaltes land - 19. 3. 2007

fotografie v tiskové kvalitě (26 Mb)

ČT - Divadlo žije! - 13. 5. 2007 (od 15:02 do 17:22 minuty pořadu)

spot na Rádiu 1 - leden 2008

napsali o nás

Ledový hrot
Vemena nalitá mlékem, horské pastviny, potůčky a nekonečné lesy. Zapadlé vesničky v podhůří švýcarských Alp, kde vzduch voní příslibem rajské zahrady a čas jakoby se zastavil… Tolik fantazírování nad obalem od čokolády, teď realita. Na Ledovém hrotu švýcarského dramatika Reto Fingera v Disku se přesvědčíte, že i když máte doma v chlívě otelenou krávu a každé ráno bandasku plnou čerstvého mléka, není to nutně žádná idylka. Že blízkost vašich blízkých není vždycky hřejivá a že člověk zmítaný touhou snadno ztratí půdu pod nohama. Nevěřte těm, kteří tvrdí, že vliv mýtů na život člověka skončil ve starověkém Řecku. A nebojte se odhalit, jak se věci mají, když konečně sundáte lesklé pozlátko.

V drsném prostředí horské vesnice žijí postarší rodiče a svéhlavá dcera Hana, která tu osaměle dospívá ve stínu svého mrtvého bratra. Pod dohledem úlisného pana faráře upravuje hroby, stará se o hospodářství a ve volných chvílích postává na zpustlém železničním nádraží a vyhlíží vlaky. Možná přijede ten, který si ji odveze, a ona už nebude muset snášet doteky vilného duchovního. Možná ji nic podobného ani nenapadá a sedává tam jen v nejasném očekávání něčeho nového…

Jednoho dne vlak opravdu přijíždí a z něj vystupuje nagelovaný bohém Tobias se svou bláznivou přítelkyní. Postupně se s Hanou sblíží, přestože ta se chová trochu jako neochočené zvířátko. Každý z nich v tom druhém nalézá únik z vlastního prostředí. Hana se touží vymanit z neutěšené rodinné situace a Tobias objevuje hloubku a čistotu mýtů, o kterých mu Hana vypráví a kterých se mu v povrchním kavárenském životě nedostává. Neschopnost mluvit spolu zašla však příliš daleko, Hana prodělá své první milostné rozčarování, vyhrocené rodinné vztahy už nejdou obnovit a postavy kolabují jedna za druhou.

Ledový hrot Reto Fingera uvedlo Divadlo Disk jako českou premiéru v podání studentů třetího ročníku katedry činoherního divadla pražské DAMU. Inscenace se blíží v některých momentech až grotesce s šantánovými vstupy a přitom neztrácí nic z naléhavosti, se kterou hru Reto Finger psal. Scéna dobře vystihuje atmosféru příběhu i jeho přesahy reflektující nepřiměřený individualismus, který uvrhává postavy do osamělosti. A přestože by „věrohodnosti“ dramatu možná prospělo, kdyby postavy rodičů ztvárnili vyzrálejší herci, je právě otec (Vojtěch Dyk), nebojím se to říct, nepřekonatelný. Ani ostatní herecké výkony za ním nijak nezaostávají a Ledový hrot je díky tomu představením, ve kterém se snoubí svižný text nadějného dramatika a přesvědčivé výkony začínajících herců.

18.4.2007 - KatL, http://www.pragueout.cz/news/ledovy-hrot/

 

 

fotogalerie (klikněte na fotografii pro její zvětšení)

foto: Patrik Borecký a Petra Malá