Přejít na hlavní obsah

Daniela Krásenská: Rané trauma u dětí

Daniela Krásenská: Rané trauma u dětí může být fatální. O příčinách často ani nevíme

 

Psychických potíží u dětí přibývá a roste i počet těch, které potřebují odbornou pomoc. Za úzkostmi, problémy s pozorností nebo agresivním chováním ale často nestojí "zlobení" či výchova, nýbrž trauma z raného dětství – někdy i z doby před narozením.

Trauma je zjednodušeně řečeno reakcí mozku na velké množství stresu. Ten může v raném dětství vznikat z různých důvodů – obecně ale v situacích, kdy je narušený základní pocit bezpečí. "Trauma je zkušenost, která mění mozek. A to tak, že potom znovu a znovu zažívá stavy, které jsou evolučně spojené se situacemi, kdy nám jde o život," přibližuje dětský psychoterapeut Peter Pöthe. I když si dítě prožitek vědomě nevybavuje, jeho mozek a tělo si ho "pamatují" jinak – a následky se mohou projevit v chování, emocích i fyzickém zdraví.

Trauma může vzniknout kdykoli v životě. Nejcitlivějším obdobím jsou ale úplné začátky – právě tehdy si dítě vytváří důvěru ve svět, v sebe i vlastní hodnotu. "Prvních tisíc dní je naprosto formativních pro mozek. Evolučně jsme jako savci zcela závislí na vztahu s výlučným pečovatelem – a jako lidé ještě víc, protože se rodíme s nedovyvinutým mozkem. Jsme odkázaní na to, že mozek dozraje v bezpečném vztahu s výlučným pečovatelem, většinou matkou," vysvětluje Pöthe.

Na rozdíl od pozdějších traumat děti obvykle netrpí dramatickými vzpomínkami, neprožívají flashbacky, panické ataky ani bušení srdce. Navenek se problémy projevují jinak – spíš poruchami soustředění, obtížemi s abstraktním myšlením nebo špatným zvládáním stresu. Některé děti se můžou uzavřít do sebe. Navzdory častým představám to ale není jediná reakce – jiné jsou agresivní a okolí je může vnímat jako "zlobivé".

Podle Petera Pötheho se pak často neřeší příčiny, ale až následky potíží. Je podle něj zásadní, abychom děti neposuzovali jen podle toho, jak se chovají – ale jak se cítí. "A v tom bychom měli hledat, jestli nemají nějaký problém nebo strach, který třeba ani neví, jak pojmenovat," upřesňuje.

Trauma může být sice způsobeno různými typy násilí – fyzickým, psychickým nebo sexuálním –, ale také svědectvím domácího násilí, ztrátou blízké osoby, uvězněním rodiče i dlouhodobým zanedbáváním a citovou deprivací. To může mít velmi nenápadnou podobu: například když dítě pláče a žádný dospělý na něj nereaguje, když s ním nikdo nemluví, nechová ho nebo mu neposkytuje lásku a přijetí.

Problémem může být i opačný extrém: když je rodič úzkostný a dítě se snaží před stresem ochránit za každou cenu. "Když je máma příliš úzkostná, může to dítě vést k tomu, že je emočně nezralé, neumí bez ní zvládat stres, a pak třeba vzniká závislost," komentuje Pöthe.

Pokud je matka dlouhodobě ve stresu, zažívá konflikty v rodině, má zdravotní potíže nebo sama nese nezpracovaná traumata, její tělo produkuje vysoké množství stresového hormonu kortizolu. Ten ale může negativně ovlivnit vývoj mozku dítěte. "Hodně maminek je po porodu depresivních nebo velmi stresovaných – často kvůli samotnému přístupu zdravotníků – a ten jejich stres se přenese na dítě. Podceňují se i poporodní deprese," myslí si psychoterapeut.

Rizikové je i příliš brzké odloučení dítěte od matky. To by se podle Pötheho mohlo projevovat, pokud by sílil tlak na dřívější návrat do práce po porodu: "To je bohužel v některých zemích běžné. Když se děti svěřují střídavě různým osobám, je to pro mozek v prvních dvou letech, hlavně v prvním roce, velmi rizikové."

Je potřeba vnímat, že i malé děti mohou být pod tlakem, i když to navenek nevypadá. "Dětem se dá velmi dobře porozumět – ať už terapií, nebo třeba jen tím, že se jich někdo zeptá: Jak se cítíš? Máš z něčeho strach? Jsi v pohodě? Potřebuješ něco? Dítě pak má pocit, že se někdo zajímá o jeho pocity, naučí se je vnímat a regulovat," doporučuje psychoterapeut.

 

Výtah z článku publikovaného 21. 6. 2025 na webu Seznam zprávy. Další informace k tomuto tématu jsou k dispozici v rozhovoru DVTV s dětským psychoterapeutem a psychiatrem Peterem Pöthem.